Innehåll
Vad är BankID?
BankID är en e-legitimation som används för att bekräfta en persons identitet på internet, till exempel vid användning av banktjänster, Försäkringskassan eller CSN. Det är Sveriges mest använda e-legitimation och utfärdas av 12 banker i samarbete.
Mobilt BankID
Mobilt BankID är den typ av e-legitimation som är vanligast, som framförallt används för att göra betalningar, swisha och logga in på nätbanker och appar. Det utfärdas av flera banker och fungerar som en elektronisk ID-handling, likt fysiska ID-kort eller körkort. Systemet fungerar genom BankID säkerhetsapp som finns tillgänglig på mobiltelefoner och surfplattor.
Idag används BankID bland annat som verifieringsmetod när du ansöker om olika typer av lån och krediter. Det kan även användas för att signera ett olika avtal, som exempelvis ett låneavtal. Detta minskar i sin tur brev och post som måste skickas fram och tillbaka mellan kunder och företag.
Funktioner och användning
Inloggning och bekräftelse
BankID används för att säkert identifiera och bekräfta användare i digitala tjänster. Det är ett digitalt ID-kort, som utfärdas av en användares bank och används för att utföra viktiga funktioner, till exempel inloggning på internetbanker, elektroniska betalningar och att göra ändringar i mobilabonnemang.
Digitala signaturer
Användare kan också signera dokument och avtal digitalt med BankID. Det innebär att användaren bekräftar villkoren i dokumentet eller avtalet med sitt personliga BankID, vilket ger detsamma rättsliga värde som en fysisk underskrift.
Digitalt ID
Digitalt ID, som BankID, är en modern lösning för att identifiera sig i digitala miljöer. Det ger användarna möjlighet att undvika att skapa separata konton och lösenord för olika tjänster och istället använda en säker och enhetlig metod för alla. BankID fungerar som en digital legitimation, där Mobilt BankID är det mest populära alternativet.
BankID och offentliga tjänster
BankID erbjuder en säker och enkel lösning för att identifiera sig digitalt hos offentliga och privata organisationer. Det används flitigt för att få tillgång till e-tjänster från myndigheter, såsom Skatteverket eller Försäkringskassan. I takt med att samhället digitaliseras blir användningen av BankID allt viktigare för att säkerställa säkerhet och integritet för den enskilde användaren.
De tre huvudtyperna av BankID är fil, kort och mobilt. Användarna kan välja den typ som passar bäst för deras ändamål och tekniska möjligheter. BankID ägs av Finansiell ID-Teknik BID AB, som i sin tur ägs av flera storbanker.
Säkerhet kring BankID
BankID prioriterar säkerheten högt och används av Sveriges största banker, företag och myndigheter för identifiering och underskrift. Vid användning av BankID är det viktigt att skydda sin säkerhetskod och aldrig dela den med någon annan. Använd endast säkerhetskoden i BankID-appen.
För att stärka din säkerhet, aktivera notiser för BankID-appen och var uppmärksam på dessa. Prata gärna med dina nära och kära om bedrägerier, och om du utsätts för bedrägeri: spärra ditt BankID, kontakta din bank och gör en polisanmälan.
Vanliga frågor och svar
Vad innebär BankID?
BankID är en e-legitimation som används för identifiering av dig själv genom internettjänster, som din internetbank, olika företag eller myndigheter.
Vad är det för skillnad på mobilt BankID och BankID?
Mobilt BankID lagras direkt i din telefon och krävs för de flesta identifieringar hos olika företag. Vanligt BankID på fil är begränsat och går vanligtvis att använda för ett fåtal tjänster, exempelvis som att logga in i din internetbank.
Varför ska man ha BankID?
Med ett BankID kan du verifiera att du är du, likt ett körkort. Det är nödvändigt att ha när du ska logga in hos eller använda olika tjänster på internet.
Hur gör man för att få BankID?
Du behöver normalt sett ha en smartphone och ett giltigt pass eller nationellt ID-kort, och därefter installerar du BankID genom att ladda ner appen och starta installationen via din internetbank.